Revolucija na dva točka – rođenje nove tehnologije brenti
Oznake

Ovaj članak je posvećen evoluciji mobilne brente “LT40”, na temelju Wood-Mizerove arhive i intervjua sa stručnjacima iz istraživanja i razvoja, korisničke službe, prodaje i marketinga. I, naravno, povratnih informacija kupaca koji rade sa brentom LT40 širom sveta.
Prva mobilna brenta započela je svoju istoriju 1982. godine, u SAD-u, kada su dva talentovana inženjera, Don Laskowski i Dan Tekulve, dizajnirali noviu mašinu koja je mogla rezati trupce na drvo. Operater je mogao biti bilo ko, jer je rad na brenti bio jednostavan, a mesto rada moglo je biti bilo gde, jer je brenta bila lagana i prenosiva. Iste godine osnovana je firma Wood-Mizer. Model brente dobio je ime sa simbolom "LT" - početnim slovima prezimena inženjera "Laskowski & Tekulve". Inovativna tehnologija brente brzo je stekla reputaciju među brentama širom SAD-a i na kraju je stigla u Evropu kasnih 80-ih.


Evropa pozdravlja prvu brentu “LT40”
Istorija “Wood-Mizer Europe” seže u 1989. godinu kada je poljski poduzetnik Jerzy Hajduczyk, koji je živeo u SAD-u, prepoznao potencijal Wood-Mizer brente u Poljskoj. Kao profesionalni arhitekta, Hajduczyk je bio entuzijast za konstrukciju drvenih okvira i obradu drveta. Upoznao je Don Laskovskyja i predložio mu početak distribucije brenti u Evropi uz promicanje gradnje porodičnih kuća s drvenim okvirom širom Poljske. U leto 1990. godine novootvoreni ured Wood-Mizer u poljskom gradu Koło stigle su prve brente “LT40”.




"Sećam se da su prve dve brente “LT40” koje su nam došle iz Amerike bile modeli '87 proizvedeni 1988. Sledećih meseci dobijali smo modele “LT30” i” LT40”, a razlika je bila u dužini postolja. “LT30” je imala postolje dugo 5,1 m, a “LT40” 6,4 m, dok je glava za rezanje ostala identična“, priseća se Robert Fret, dugogodišnji stručnjak za korisničku podršku Wood-Mizera. "Prve brente koje su stigle u Koło koristili smo za javne demonstracije i kao uslužnu brentu" Ovo uslužno rezanje bilo je popularno među ljudima, a dobro obučeni tehničari Wood-Mizera također su mogli predstavljati novu tehnologiju u obližnjim gradovima i selima.
Početkom 1990-ih u Poljskoj je bilo vreme složenih ekonomskih i političkih transformacija, kao i vreme stagnacije u drvnoj industriji, kojoj su bile potrebne hitne reforme. Mnoge pilanarske firme koristile su stare i stacionarne brene jarmača s debelim testerama, koje su obrađivale trupce ograničenog prečnika. Osim toga, ove stare brene su trošile puno energije i proizvodile puno otpada. Kupci su svoje trupce morali prevoziti do stacionarnih pilana, što je značilo dodatne troškove prevoza. "Rezana građa ispiljena na tim starim brentama-jarmačama, morala je biti u potpunosti izrezana pre nego što je operater mogao videti kvalitet rezanog materijala.U globalu govoreći, u brentu utovarite trupac i nadate se da je drvo koje vam mašina vraća više ili manje dobro. Ostalo nije ništa više nego otpad", ističe Robert Fret.
Mobilna brenta “LT40” ponudila je novi način rezanja. "Kada smo se vozili s prvim brentama po obližnjim selima, kako bismo ispilili trupce za naše kupce, dolazili su čitavi kvartovi da pogledaju mašinu. Ljudi su nas pitali kakva je to mašina i što ćemo s njom. Nisu mogli verovati, da bi postolje brente izdržalo težinu velike topole. Na njihovo iznenađenje, “LT40” je bez puno truda rezala takve trupce na daske i grede. Naši su kupci mogli dobiti znatno više drva iz jednog trupca nego što su očekivali. Za industriju, to nije bio samo proboj, to je bila revolucija!" sjeća se Dariusz Kujawa, šef odeljenja za korisničku podršku i jednog od najiskusnijih zaposlenih u Wood-Mizer-u s karijerom koja je započela u firmi početkom 1990-ih.






Još jedna revolucija bile su tanke, robusni i vrlo efikasni listovi tračnih testera, koje se koriste na pilani. Tehnologija rezanja sa tankim tračnim testerama, sa uskim propiljkom, omogućila je pilanaru proizvodnju vrednije drvne građe s minimalnim otpadom i manje snage, potrebne za rad mašine. "Sa ovom tračnom testerom, mogli smo izrezati hrastov trupac do 90 cm prečnika. Ljudi nisu verovali da će to biti moguće. Na raznim smotrama i izložbama uvek smo imali dosta gledaoca, koji su jedva čekali da nam pomognu nositi rezanu građu. Bilo je fantastično biti u centru pažnje!" priseća se Robert Fret.
Inovativna konstrukcija
Inženjeri prve Wood-Mizer brente, bili su upoznati s tadašnjim stanjem u drvnoj industriji. Napravili su nekoliko inženjerskih rešenja, za koja su smatrali da bi moderna pilanska mašina treblo da ima.Mašina je dizajnirana da bude lagana, lako za rukovanje i, što je najvažnije, pokretna. Omogućilo je korisniku, da je transportuje na bilo koje mesto koje mu je potrebno za sigurnu i praktičnu proizvodnju rezane građe.




"Inovativan je bio i lagani dizajn i mogućnost vuče mašine. Prva mašina koja je došla u Poljsku bila je “Wood-Mizer LT40”- hidraulična brenta s bezinskim motorom od 24 konjske snage, težine oko 1200 kg. Imala je jednostavno rukovanje trupcem pomoću hidraulike, kao što su središnja stega, okretač trupaca, utovarne poluge i mehanizam za niveelisanje trupca. Nikad neću zaboraviti kako smo brentu vukli gradom sa malim automobilom, a danas se smejem, kad pomislim, koliko je to “ nastavlja Dariusz Kujawa.
Brenta “LT40” nije bila samo revolucija za pilansku industriju, već je bila i prilika za obične ljude da pokrenu svoje poslovanje. S poslovnog stajališta, ulaganje u mobilnu brentu za proizvodnju drvne građe na lokaciji kupca bila je inteligentna odluka. “LT40” je kupcu mogla priuštiti mnogo više rezane građe od očekivane, a proizvedeni otpad bio je minimalan. "LT40” je stvorla priliku za svoje vlasnike da dobro zarađuju za život dok dokazuju da je potpuno dovoljna mašina za vođenje uspešne firme", rekao je Robert Fret.






Predvodnik u svojoj klasi
Od samog početka, brenta je bila dobro dizajnirana i imala je karakteristike koje su postavile novi smer za ostale brente. “LT40” je postao inženjerski standard za sve brente iz serije “LT”, koje su poznate po konzolnoj glavi brente , koja stoji na jednom bočnom stubu iznad postolja.
"Ako kupite LT40, dobijate 'legendu'. Za poslovanje s proizvodnjom na visokom nivou, bez potrebe za povećanjem obima posla, ova brenta je praktično 'večna'", objašnjava Dariusz Kujawa.




"U sledećih 40 godina napravljeno je nekoliko nadogradnji i modifikacija na brenti “LT40” kako bi se poboljšala sigurnost, povećala udobnost operatera, povećala efikasnost i preciznost rezanja. A u nekoliko slučajeva, sami korisnici su predložili neka praktična poboljšanja.
Značajne nadogradnje u dizajnu brente “LT40” uključuju:
• prve modifikacije uvedene u SAD 1987. godine
• objedinjavanje upravljačkih sklopki u jednoj kutiji (1991.)
• uvođenje kočionog mehanizma za prekoračenja (1992.)
• velika nadogradnja postolja brente (1996.)
• uvođenje "Simple Set" – računara automatske kontrole (1997.)
• uvođenje jednosmerene struje i konverzija u metrički sistem (1998.)
• uvođenje KUBOTA benzinskih motora (2000.)
• uvođenje WIDE verzije glave brente (2020.)
Saznajte više o mobilnoj brenti Wood-Mizera - “LT40”.